Archief

Alle posts vanuit ‘Korea’

Back home

7 september 2009 3 reacties

De laatste echte activiteit die we de laatste dagen nog hebben ondernomen was de DMZ, ofwel de gedemilitarizeerde zone.

Na onze koreaan thuis te hebben moeten laten en zes (!) paspoortcontroles verder zijn we dan daadwerkelijk in Noord-Korea geweest. Onze organisatie is al een half jaar geleden begonnen om dit op touw te zetten en het was pas recentelijk bekend dat het ook daadwerkelijk doorging i.v.m. de recente nukken Noord-Korea.

생일축하해

3 september 2009 8 reacties

Dag allemaal!

Allereerst bedankt voor jullie felicitaties! Ik heb ongetwijfeld nog leuke smsjes gekregen maar die kan ik hier niet ontvangen :p. 22 was in ieder geval m’n kortste levensjaar tot nu toe, 7 uur korter dan de rest.

Ook was het m’n eerste verjaardag in een Tempel. De dag ervoor zijn we naar een grote boedha tempel gegaan. Daar zouden we dan de nacht doorbrengen tussen de monniken. Na de avond ceremonie en de yoga moesten we al om 9:30 naar bed. Niet erg verwonderlijk, want op m’n verjaardag werden we er al om 4 uur weer uit gehaald. Iedereen was m’n verjaardag vergeten ’s ochtends :(. Maar dat kan ik ze niet kwalijk nemen, want ik was het zelf ook vergeten haha. Na de ochtendceremonie moesten we 108 keer buigen voor het een of ander voordat we gingen ontbijten. Nou serieus, die rijst komt me nu echt de neus uit! Maar goed, je moet toch wat eten.

Ter compensatie zijn we gisteravond met een paar man lekkere steak en spareribs gaan eten in een amerikaanse toko hier. HEERLIJK!

Jeju-island

30 augustus 2009 6 reacties

Ik zal nog even een korte samenvatting geven van al het moois op Jeju-island. De dag dat we aan kwamen zijn we ’s avonds nog naar een mooie waterval gelopen. Volgens zijn we nog naar een bar gegaan. Daar bleek weer hoe beleefd die Koreanen kunnen zijn. We spraken daar met een koreaan die bij Heineken werkte. En natuurlijk vulden we telkens braaf zijn bier bij. Maar later op de avond belde hij naar een ondergeschikte die beter engels sprak. En die gaf aan ons door dat die kerel eigenlijk naar huis wilde want hij moest om 6 uur weer op. Maar zulke dingen durven ze daar zelf dus niet te zeggen. haha

De volgende dag was een dagje vrij. Deze hebben we erg nuttig besteed op het strand. Beetje jetski gevaren enzo. En ’s avonds hebben we pizza laten komen op het strand. 6 pizza’s voor 6 personen bleek net iets te veel. Later bleek dat het 6-persoons pizza’s waren dus we hebben het nog best goed gedaan.

Lees meer…

Al trommelend en voetballen richting Jeju-island

28 augustus 2009 2 reacties

Het duurt af en toe even voordat ik de gelegenheid heb om een mooi verhaaltje voor jullie te typen, maar bij deze. Het vorige verhaal heb ik ’s nachts geschreven, dus ik ga mooi verder bij de volgende ochtend.

Die stond in het teken van cultuur en natuur. We begonnen die ochtend met een drumcursus. We bleken natuurtalenten en al snel konden we een traditioneel koreaans lied spelen / zingen. Erg leuk.

Vervolgens gingen we een tempel bekijken. Maar omdat ik even een flesje water had gekocht was ik wat achter gebleven en vond ik toevallig een pad dat naar de top van de berg leidde. Dit leek me een stuk interessanter dus ik heb er even een mooie single-hike van gemaakt.

Vervolgens was er een voetbalwedstrijd georganiseerd tegen ene heus koreans team. We hebben erg ons best gedaan maar we werden stiekum toch wel een beetje ingemaakt. Dit hebben we gelukkig een beetje weten te verbloemen door in de derde helft een wedstrijdje ad-vundum te winnen :p

Ring of fire

21 augustus 2009 14 reacties

Dag trouwe lezers!

Er is weer veel gebeurd hier in Korea. De afgelopen dagen stonden voornamelijk in het teken van excursies. Zo hebben we enkele onderzoeksinstituten en bedrijven bezocht.

Dinsdag zijn we naar een kernfusie centrale geweest. Dit is echt enorm indrukwekkend. Kernfusie betekend nucleaire energie maar dan veilig voor de mensen die er geen verstand van hebben. Dit is echter nog niet commercieel beschikbaar en rendabel. Natuurlijk mochten we geen foto’s maken, dus moeten jullie maar geloven dat het echt enorm machtig is!

In Frankrijk zijn ze de eerste rendabele kernfusiecentrale aan  het maken met ongeveer de hele wereld, maar Korea mocht niet mee doen omdat ze er geen ervaring mee hadden. Dus hebben ze ‘ff’ zelf een kernfusiereactor gebouwd en nu doen ze wel mee. Echt super wat dit land (vergelijkbaar met NL qua grootte en inwoners) allemaal voor elkaar krijgt op technologisch gebied. Ze zijn pas laat begonnen met de industrie omdat ze tot 54 in oorlog zijn geweest.

De volgende excursie was een kerncentrale. Dit is dus de niet veilige nucleaire energie ;). Daar een presentatie gekregen en toen zat het er op. Maar we vroegen of we de kernreactor mochten zien. Nu is dit niet de bedoeling normaal, maar we hadden geluk dat hij op het moment net even buiten gebruik was. Dus we hebben ons daar gewoon naar binnen gepraat. Koreanen zelf komen daar normaal niet eens binnen!

We verwachten gewoon een dikke installatie te zien zoals bij de vorige excursie, maar ze deden er nog een schepje bovenop. We zijn op de reactor geklommen en konden door een dikke laag water van 3 meter de reactor zelf zien!

Het water zelf is radioactief en we konden de uranium staven gewoon zien zitten. (Ik wil niet weten hoeveel straling we daar hebben opgelopen, want in het Westen is zoiets echt niet mogelijk!) Waarschijnlijk plassen we nu met een fluoriserende straal.

Seoul met Sander van Doorn

17 augustus 2009 7 reacties

Hoihooi!

Even kijken waar ik gebleven was met jullie up-to-date te houden. Had ik al verteld dat het hier enorm warm en vochtig is? Overal hebben ze hier airco, maar zodra je een stap buiten de deur zet staat het zweet je op overal. De eerste dag zijn we naar het WAR-memorial geweest, een oorlogsmuseum. Best aardig om te zien, met René daar rondgelopen en oorlogsapparaten bekeken. ’s Avonds weer typisch koreaans gegeten. Voornamelijk vis en alles was weer erg heet! Heb nu ongeveer alles wel gegeten: Garnalen, inktvis, kwal, mossel en wat dingen uit de zee die we eigenlijk allemaal niet thuis konden brengen ;)

Heenreis

14 augustus 2009 8 reacties

Dag Thuisfront!

De heenreis naar Korea is prima verlopen. De tweede vlucht had ’n uurtje vertraging maar dat werd goedgemaakt door het goede eten onderweg. Aangekomen in Korea bleek dat ze hier de mexicaanse griep goed serieus nemen. Alle passagiers gaan door een quarantaine balie e.d. Ook lopen er her en der mensen met mondkapjes enzo, maar verder hebben we er nog niets van gemerkt.

Vanuit het vliegtuig zijn we met een maffe karaokebus naar ons Hostel gereden. Onderweg kregen we te horen hoe ze dit hostel hadden geregeld: Ze hebben gemaild met een vrouw die twee kamers verhuurde. Dit was natuurlijk niet genoeg, maar omdat ze ons niet wilde afwijzen heeft ze in Seoul een heel appartement gekocht en verbouwd. Dus nu hebben we een heel appartement voor ons alleen, super relax. Heeft die vrouw allemaal voor ons gedaan, ze wil echt dat we het hier naar onze zin hebben.

Lees meer…

Welkom op mijn blog pagina!

10 augustus 2009 Geen reacties

Welkom op mijn weblog voor mijn reis naar Korea en (later) naar Nieuw-Zeeland.

Donderdag 13 Augustus vertrekken we met 30 werktuigbouwers richting Zuid-Korea voor een studiereis. In de eerste plaats om de wereldleidende techniek te ontdekken. Daarnaast voor de prachtige cultuur en onvergetelijke ervaring.

De eerste zes dagen verblijven we in Seoul, de hoofdstad van Korea, waar we veel bedrijven gaan bezoeken en cultuur gaan bekijken. Daarna reizen we naar Daejon, in het binnenland van Korea, om in twee dagen de bedrijven en onderzoeksinstituten van de Science Town te bezoeken. Dan reizen we naar de Zuid-Oost kust, waar we in vijf dagen tijd zoveel mogelijk van Gyeong Ju en Pohang willen zien. Daarna vliegen we naar Jeju-Do. Dit is een paradijselijk eiland waar we vier dagen lang van de natuur gaan genieten en onder andere een nachtje in een tempel zullen verblijven. De laatste zes dagen van de reis vinden weer in Seoul plaats.

Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn reis en af en toe wat leuke foto’s plaatsen.